Bescherm uw auto tegen bio-ethanol

met toevoegingen van BG

Sinds 1 oktober 2019 worden we met een nog hoger bio-ethanol gehalte (E10) in onze brandstof opgezadeld door de Europese regelgeving.

Het is niet zo "groen" als op de folder van de rijksoverheid. Het kan voor bepaalde voertuigen op langere termijn en bij veelvuldig gebruik ernstige schade aanrichten aan zowel het brandstofsysteem als aan de motor.
Modernere voertuigen kunnen het online nakijken op www.e10check.nl , oudere voertuigen en voertuigen met carburateurs worden streng afgeraden om E5/E10/E15/E85 brandstof te tanken.

Wat te doen om schade te voorkomen?
Preventief middelen/toevoegingen gebruiken is een manier om eventuele (reparatie) kosten te besparen en schade te beperken.

Wat is E10 en wat doet dat bio-ethanol?
E10 is 10% ethanol en 90% benzine, in omringende landen is er al E15 (15% ethanol/85% benzinemengsel) en E85 (85% ethanol/15% benzinemengsel, absoluut niet geschikt voor gewone benzinemotoren!).
Door bio-ethanol toe te voegen in benzine:
- hoger brandstofverbruik
- minder stikstof/CO2 uitstoot
- verlies van vermogen
- aantasting van bepaalde rubbers en kunststoffen (lekkages)
- ethanol is zuurhoudend, meer aanslagvorming, oxidatie (op o.a. aluminium) en degradatie van de brandstof
- door bovenstaande vervuilingen meer verstoppingen in het brandstofsysteem (tank, leidingen, pomp, injectoren/carburateur)
- ethanol trekt vocht/water aan
- door vocht/water inefficiënte verbranding, water slaat onder in de tank neer, veroorzaakt oxidatie (gaat goed samen met het zuur in ethanol)
- hogere klopvastheid van ethanol (moeilijker te verbranden)

Problemen:
Door het zuurhoudende ethanol en het aantrekken van vocht/water, een ideale combinatie om water neer te laten slaan op de bodem van de tank (zwaarder dan het brandstofmengsel). Dit wordt als eerste aangezogen door de brandstofpomp, daardoor komt het vocht/water in het gehele brandstofsysteem terecht waardoor alle componenten in het brandstofsysteem worden aangetast (denk aan corrosie, roest, aanslagvorming, verteren/oplossen van bepaalde rubbers en kunststoffen). Het zuur versnelt en verergert deze processen. Uiteindelijk kan schade ontstaan aan diverse componenten in het brandstofsysteem, welke vervanging eisen en kosten met zich meebrengen om dit uit te voeren.

Gevolgen:
Onregelmatige verbranding en daardoor slechtere werking van de motor
- slechte(re) koude start,
- onregelmatig stationair draaien,
- inhouden van de motor omdat het geen goede verbranding heeft,
- vermogensverlies,
- hoger brandstofverbruik

Oplossing:
Een toevoeging van bijvoorbeeld BG, omdat zij al jarenlange ervaring hebben met de toevoeging van ethanol in brandstoffen in de VS.

BG ethanol fuel system drier:
Vormt een stabiele oplossing van vocht/water en brandstof waardoor deze oplossing beter door het brandstofsysteem geloodst kan worden, om uiteindelijk te kunnen verbranden. Het hoeft niet elke tankbeurt toegevoegd te worden als men regelmatig tankt volstaat het om het toe te voegen aan de benzinetank bij bijvoorbeeld iedere motoroliewissel. Uitermate geschikt voor voertuigen die langere tijd stilstaan/overwinteren (oldtimers, mechanisatievoertuigen, tuinmachines, boten).
Toepassing: Voor zowel benzine- als dieselvoertuigen. Veilig voor katalysatoren en sensoren. Eén flacon van 355ml is voldoende voor 50 liter tankinhoud bij benzine voertuigen. Bij dieselvoertuigen volstaat één flacon voor 110-340 liter dieselbrandstof.
Voor een pdf van het product, KLIK HIER
Voor de werking in een Engelstalig USA filmpje, KLIK HIER
Prijs €21,18 incl. BTW

BG ethanol corrosion preventer:
Houdt het gehele brandstofsysteem vrij en schoon van ethanol gerelateerde problemen. Tevens bevat het speciale stabilisatoren die beschermen tegen vocht, voorkomt brandstofoxidatie en aanslagvorming.
Toepassing: Alleen voor benzinevoertuigen. Veilig voor katalysatoren en zuurstofsensoren. Eén flacon van 177ml is voldoende voor 57 liter tankinhoud bij benzinevoertuigen.
Voor een pdf van het product, KLIK HIER
Prijs €17,55 incl. BTW

U kunt alles nog eens nalezen in het pdf, opgesteld door BG over ethanol toevoeging aan brandstof.

Conclusie:
Het beste is om een brandstof te tanken ZONDER een toevoeging van ethanol. Dus Euro 98/Super plus zonder E5 toevoeging. KLIK HIER voor een website met de dichtstbijzijnde 98 tankstations (Let op 98 kan ook nog E5 toevoeging hebben!)
Een BG drier toevoegen aan de tankinhoud bij (winter)stalling om condensatie/vocht in het brandstofsysteem tegen te gaan.
Een BG preventer toe te voegen aan de tankinhoud en het voertuig er nog op te laten lopen zodat het door het gehele systeem gaat alvorens de auto te stallen. (Dit herhalen bij elke tankbeurt).
Een BG set bij ons bestellen (1x BG drier en 1x BG preventer) á €49,14 incl BTW en verzendkosten binnen Nederland. €57,49 incl BTW en verzendkosten naar België, Luxemburg, Duitsland en Frankrijk. Afhalen kan natuurlijk ook.

Let dus bij de pomp op de volgende brandstofstickers:
























            Brandstofsticker
Brandstof (benzine); Euro 95 (Super) / Euro 98 (Super Plus)        E5
Benzine met 10% bio-ethanol        E10
Brandstof (diesel); Huidige dieselsoort: maximaal 7% biocomponenten        B7
Synthetische diesel        XTL